miércoles, 14 de enero de 2015

APRENENTATGE A INTERNET

Hellow TILCers!!

Disculpeu la tardança d'aquesta entrada però és que no m'havia recuperat encara de les festes i m'he topat amb els exàmens de gener. Gràcies Bolonya!! :S

Ja vam veure en dies anteriors l'ús particular de webs educatives com a eines per al treball en classe. Avui farem una breu reflexió sobre l'aprenentatge en Internet a través de l'ús de plataformes educatives (LSM, Learning Management System). A diferència d'una web normal de contingut educatiu, una plataforma educativa està formada per una sèrie d'elements com per exemple: fòrums, tutories, materials didàctics i anuncis, aparts referits a gestió administrativa com ara la matrícula, horaris, etc.
Com veiem és na eina molt completa que facilita l'aprenentatge a distància, o com es diu ara "on-line".

El que farem avui és tractar els diferents recursos d'Internet per crear els nostres propis recursos didàctics, xulo eh??


Verem quatre dels principals recursos:

1.- WebquestEs tracta d'una activitat en què els alumnes, a més de cercar informació, han d'investigar i transformar-la a través del que troben a la web.

Arran de tot l'ocorregut a França sobre els atemptats terroristes, he pensat a recomanar-vos, com a professionals, aquesta Webquest per la qual els vostres alumnes no solament coneixeran organitzacions o personatges importants que lluiten cada dia per la pau i la tolerància, sinò que també dóna peu a generar un debat, tant personal com a l'aula, sobre què valors de màxima importància són transgredits avui dia i de quines diferents maneres es fa.
Aquesta webquest es titula Premis nobel de la Pau. Té, como totes les webquests,  una estructura perfectament definida, per la qual cosa és molt senzill i intuïtiu per als alumnes comprendre què han de fer, com ho han de fer i què s'espera que aprenguin amb això.
Aquesta webquest gira entorn a la utopia. Al meu entendre és un enfocament totalment realista sobre la pau i la toleràcia. A través de la utopia els alumnes entenen que la "pau mundial" és un concepte totalmente irrealitzable però, al mateix temps, es configura com una situació ideal a la qual es tracta d'arribar. Per això els alumnes estudien com a exemple les entitats i persones de reconeixement internacional que lluiten per aquest ideal, interioritzant els valors de tolerància, respecte, no violència, etc.

Pot ser, com hem aprés al curs, que cap de les webquest que hageu cercat es adeqüe a la vostra classe, no patiu, ací us deixe un enllaç on podeu crear la vostra pròpia webquest: http://www.edutic.ua.es/crea-tu-wq/  Es tracta d'un procés molt senzill de 6 pasos totalment guiats (en castellà) on podreu desenvolupar tot tipus de tasques, recerques, etc. El límit és la nostra imaginació!


2.- La cacera del tresor. Amb aquest atractiu nom, aquest model proposa una sèrie de preguntes als alumnes i els dóna les URLs per a poder aconseguir les respostes a Internet. Per finalitzar la tasca, es planteja una última pregunta, que els alumnes han d´intentar resoldre en grup, a partir de la informació de les qüestions plantejades anteriorment, fer-los reflexionar per aconseguir una resposta en comú.
La cacera del tresor té un enfocament didàctic diferent a la webquest. És més concret, s'utilitza per tractar un tema en particular a manera de joc.

Continuant sobre la mateixa línia d'argumentació pel que fa a les webquest, he pensat que seria bé mostrar-vos un exemple de cacera del tresor com a complement per exemple d'una possible unitat didàctica sobre "Què està passant?" referent a la política internacional. Els nostres alumnes podran contrastar la informació obtinguda en la cacera del tresor amb la informació i comentaris que adquireixin a través de mitjans televisius, ràdio, o la gent que tinguin més propera, i així ensenyar-los al fet que han de tenir un pensament crític amb el que escolten i veuen. Així dons tenim la cacera del tresor de l'Islam

Si tampoc has trobat cap cacera que et vinga bé, pots crear la teua pròpia. Aleshores recomanem Google Sites per fer-la.

3.- Blogs: pense que a aquestes altures de la pel·lícula no cal explicar què és un blog i per a qué serveix, però sí farem referència a la seua aplicabilitat didàctica a les aules.

Ací os deixe una presentació de la nostra "desconeguda" professora Rosabel on explica molt clarament les possibilitat educatives del blogs a l'aula. Si teniu dubtes podeu fer COMENTARIS (una altra utopia hehe).

4.- VIQUI o WIKI ("la caixa de pandora" de tot alumne :P)  Qui no ha buscat alguna vegada alguna cosa en la viquipedia? És un ganivet de doble tall, al meu entendre. D'una banda, s'elabora de forma col·laborativa per una comunitat d'usuaris no limitada, és a dir, qualsevol persona pot escriure un article sobre el tema que vulgui, o modificar el que està ja escrit per altres usuaris, fet que ens dóna una quantitat d'informació enorme. D'altra banda, encara que en aquest tipus de plataforma es realitzen filtres de contingut, de vegades la informació no arriba a ser totalment correcta o específica i això ens pot induir a error en els nostres treballs. 

No obstant això, es configura com una útil eina ja que ens permeten realitzar activitats que poden estar adaptades al nivell educatiu dels alumnes i afavoreixen la comunicació entre ells, els professors, i les famílies.
A més podem crear una wiki nosaltres mateixos, per a deprés utilitzarla a classe. La que recomanem és Wikispaces (està en anglès però això no és cap problema, oi??)

Bé fins a aquí la relació d'avui. Espero que us hagi agradat i, com sempre, suggerir-vos que em comenteu les vostres experiències amb aquest tipus d'eines informàtiques a la web, per enriquir aquest humil blog.

Gràcies per llegir-me. Una cordial salutació i fins a aviat! XD


No hay comentarios:

Publicar un comentario