domingo, 14 de diciembre de 2014

Hellow TILCers!

Ací estic de nou per oferir-vos un altre aspecte important sobre les TILC. Avui parlarem de les denominades "xarxes socials", eixes grans conegudes "a nivell d'usuari". Actualment qualsevol persona pot fer una definició aproximada sobre aquestes noves eines d'interrelació personal, ja que (potser això pot produir sorpresa :P) sempre han existit! Com bé explica la Common Craft en aquest video

Segurament en la teva resposta de "xarxa social" inclouries termes com "Facebook", "Twitter" o "Tuenti", però estic segura que mai t'has preguntat quin tipus de xarxes socials són aquestes. Doncs bé aquestes xarxes, juntament amb altres com Google+, MySpace, Orkut, etc són denominades  "xarxes horitzontals pures", és a dir, en referència amb la jerarquia no hi ha un administrador que hi faça d'organitzador, sinò que són xarxes obertes; i, a més, la seua plataforma és, en si mateixa, la xarxa i les comunicacions entre els usuaris.

Hi ha xarxes generals com les anteriorment esmentades, i xarxes especialitzades en alguna temàtica, com ara:
LinkedIn (àmbit professional),
Panoramio (fotografies geolocalitzades)
Delicious, Digg y Diigo (marcadors socials)
Flickr y Pinterest (fotografies)
SlideShare (presentacions)
YouTube i Vimeo (vídeo)
Scribd (documents), etc.

D'altra banda hi ha també les denominades xarxes verticals, són xarxes per a persones "associades" per alguna afinitat o tret determinat i en les quals hi ha un administrador. Per exemple, la xarxa que puguem crear a Edmodo (en aquest cas, el professor és qui ho administra tot).

A l'àmbit educatiu, què és el que ens interessa en aquest blog, tenim xarxes socials associades a plataformes. Són serveis ja existents a Internet que permeten crear una xarxa social mitjançant l'operació de donar-t'hi d'alta. Hi ha plataformes gratuïtes i d'altres de pagament. Per a l'àmbit educatiu, la més coneguda és  Edmodo (és la que aconsellem a fi de treballar amb alumnes de Secundària). 

Altres tipus de xarxes generals i educatives:

Com podeu observar he posat enllaços en totes les webs, perquè el que no "s'enxarxa" és perquè no vol! XD



I després de tot el desenvolupament teòric, podem plantejar la següent qüestió, són més els avantatges o els inconvenients d'aquestes "eines socials"? Segurament haurá respostes de tots els gustos, però per ser un poc més crítics en el nostres judicis aquí us deixo algunes d'elles:

Avantatges:
  • Permeten posar-se en contacte amb gent a la qual no es podria accedir en la vida quotidiana. Permeten establir relació amb persones de diferents sectors i països.
  • Retrobament amb persones que coneixíem.
  • Hi ha xarxes especialitzades, com ara Linkedin, relacionades amb l'ocupació professional.
  • Fer contactes amb persones que tenen els mateixos interessos amb la qual compartir idees i informació.



Desavantatges i perills:

  • "“Ciber-bullying” (bullying per Internet). La seua definició és: “ús dels mitjans telemàtics per exercir un control psicològic sobre un igual”. El sol fet que un company es burli d’un altre a Facebook i nosaltres cliquem “Me gusta” ja es considera bullying. Hem de ser respectuosos amb els companys també per Internet i no fer res que no ens agradaria que feren amb nosaltres.
  • “Grooming”, que és el assetjament sexual que es dóna per Internet. Exactament el definim com: “Assetjament d’un adult a un menor per establir una relació i un control per tal d’exercir finalment un abús sexual.”  No ens podem refiar de persones que no coneixem. Per això és important no afegir desconeguts al nostre Facebook.
  • “Sexting”. Es defineix: “L’enviament de fotografies o vídeos eròtics o pornogràfics a través del mòvil, sobretot”.  L’ideal seria no fer-se cap vídeo o fotografia de contingut eròtic. Sí sí, és un desavantatge! XD

Per descomptat si creeu que hi ha altres rellevants que no apareixen, podeu deixar els vostres comentaris al blog amb total llibertat.

Després d'aquest petit anàlisi sobre les xarxer socials, he de reflexionar sobre les possibilitat que ens poden oferir aquestes xarxes a l'àmbit educatiu. Com a bona transmisora d'informació que sóc, deixaré que professor Jordi Adell us il·lustri sobre aquest tipus d'eines en l'àmbit educacional. El video que podeu vore està en castellà, però no suposarà cap problema perquè l'educació per extensió és plurilingüe. Espere que gaudiu el video (tant com jo)  i si us sorgeixen algunes inquietuds, estaré encantada que deixeu el vostre comentaris ;). Us recomane que agafeu un bon lloc, còmode, i alguna coseta per a menjar ja què és una miqueta llarg.




Un altre concepte interessant sobre l'ús de les xarxes socials és el *etiquetaje. Tots sabem, a hores d'ara, que etiquetar és posar-li nom a les coses mitjançant un sistema que ens ho deixi plasmar-ho per escrit. A les xarxes socials aquest concepte funciona igual. Etiquetem fotografies a les xarxes socials genèriques com Facebook, o a les xarxes socials específiques com Flickr o Pinterest. Etiquetem les obres que llegim en espais socials de lectura com Librarything, posem etiquetes als apunts dels nostres blogs i naveguem per les etiquetes dels altres, marquem amb etiquetes els recursos que desem als nostres marcadors socials, etc. Etiquetar, una activitat reservada tradicionalment sobretot a uns quants (els especialistes de la documentació) i que consistia sobretot a seleccionar dins els thesaurus o les taxonomies ha esdevingut una activitat imprescindible i a mans de tothom, perquè el volum d'informació és tan elevat que ja és inimaginable deixar l'etiquetatge de la xarxa a  mans especialitzades. Per a més informació clickeu ací 

L'últim concepte que vorem per avui és l'ús dels mòbils com eina d'aprenentatge. Després de vore aquest video he reflexionat sobre un parell de qüestions, com podem obtindre el major rendiment a les APPS a l'àmbit educacional? el video ens planteja, entre d'altres, la possibilitat de traslladar l'educació als dispositius mòbils, com per exemple els telèfons o les tabletes. Al meu entendre, són una font de reforç molt útil (com ho han estat des de sempre els llibres pels quals podies seguir aprenent sense necessitat d'estar en classe) però mai haurien de substituir a l'estructura original educativa; m'estic referint al contacte professor-alumne-alumne. Sí, podeu dir-me que les noves tecnologies permeten aquest tipus de comunicació sense haver de ser presencial, però jo pense que fent un ús exclusiu tecnològic, molta informació es queda en "el limb". I no em refereixo a informació acadèmica, estic parlant d'aquesta retroalimentació que succeeix a les aules, en les quals professor i alumnes (a més d'alumnes entre si) expressen le seves opinions, es fan qüestions, però el més important de tot estan compartint una experiència enriquidora en companyia, estan creant un espai socio-afectiu (l'experiència vital d'educar i ser educat) en el qual a més dels coneixements importen les persones.
Aquest fet no es contraposa al d'utilitat pràctica de les aplicacions en l'àmbit educacional. A l'àrea que jo conec, el de les llengües, com a usuària i participant activa, les considere "high recomemded" per a la pràctica i aprenentatge dels idiomes, sobretot d'idiomes dels quals ja tenim alguna noció.

Finalment están dissenyant-se els centres educatius del futur. No podem pensar ara mateix als centres educatius del voltant en espais com els que ens presenta Elena Ferro (anar a la web), però podem somniar perquè al futur tots els centres siguen així... jo penso que són molt bonics però poc eficaços, potser estic equivocada, que penseu vosaltres professors?

Bé aquí m'acomiado.

Us envio una gran salutació, i fins a la propera sessió! :D


No hay comentarios:

Publicar un comentario